Logo jaguar mobile

Jaguar na przestrzeni dekad

Doskonałość i piękno każdego roku

Śledź ewolucję Jaguara od lat 30. do dnia dzisiejszego i dowiedz się, jak stał się synonimem innowacyjnej i pociągającej wydajności.

Lata 30. i 40.

Wczesny sukces, innowacja i rekordy prędkości

Po wspaniałym debiucie Jaguara SS 2.5l w 1935 roku, Jaguar szybko przestawia się na produkcję sportowych aut oraz pionierskiej pracy nad nowymi silnikami.

1936 – JAGUAR BŁYSZCZY W ŚWIECIE MOTORYZACJI

Pierwszym samochodem, który nosił nazwę Jaguar był 2.5-litrowy SS Jaguar Saloon, pokazany światu na ekskluzywnym wydarzeniu w londyńskim Mayfair Hotel. Kosztował zaledwie £385. Firma William Lyons’ SS Cars wyprodukowała 1.5-litrową wersję tego samochodu oraz dwa lata później – 3.5-litrową.

1938 – PIERWSZY SPORTOWY JAGUAR

Jaguar SS100 z otwartym dachem został wyprodukowany trzy lata wcześniej, ale w 1938 światło dzienne ujrzała 3.5-litrowa wersja oferująca typową dla Jaguara mieszankę komfortu, użyteczności i sportowych osiągów. Łukowate profile i eleganckie detale SS100 zostały zaprojektowane na potrzeby konkursu. Jaguar wygrał w Alpine Trial i RAC Rally.

1943 – SILNIK, KTÓRY STWORZYŁ JAGUARA

Sześciocylindrowy rzędowy silnik został zaprojektowany przez inżynierów fabryki Jaguara w ciągu jednej nocy podczas II Wojny Światowej. Wersja XK, wprowadzona w 1949, zasilała samochody Jaguara przez następne 40 lat.

1949 – ORGINALNY XK

Dzięki serii rekordów wśród sportowych samochodów, Jaguar stał się synonimem wyścigowego sukcesu.

Lata 50. i 60.

Czasy wyścigowej przewagi Jaguara

Po wspaniałym debiucie Jaguara SS 2.5l w 1935 roku, Jaguar szybko przestawia się na produkcję sportowych aut oraz pionierskiej pracy nad nowymi silnikami.

1951 – POCZĄTEK WYGRANYCH

Pierwszy sukces Jaguara na torze odniósł C-Type, oryginalnie nazwany XK120C. Jego piękne, okrągłe kształty były inspirowane zasadami aerodynamiki. Jeszcze mocniejszy, ale już o 25% lżejszy, niż XK120 na bazie którego został zbudowany, C-Type odniósł debiutanckie zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

1954 – TRIUMF PROJEKTU

Dzięki charakterystycznej płetwie stabilizującej tył, Jaguar D-Type, zaprojektowany przez Malcolma Sayers, był jednym z najpiękniejszych samochodów wyścigowych, jakie kiedykolwiek zbudowano. W tym Jaguarze po raz pierwszy zastosowano samonośną konstrukcję, obecnie powszechnie wykorzystywaną w samochodach rajdowych. D-Type osiągnął niesamowity sukces w wyścigu Le Mans w 1957 roku, kończąc na pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i szóstym miejscu.

1956 – UZNANIE DLA ZAŁOŻYCIELA JAGUARA

William Lyons otrzymał tytuł szlachecki w uznaniu za wkład w rozwój brytyjskiego przemysłu samochodowego, a dokładniej – eksportowy sukces Jaguara.

1961 – PRAWDZIWA IKONA MOTORYZJACI

Kultowy Jaguar E-Type wywołał prawdziwą sensację na Geneva Motor Show, przyćmiewając wszystkich rywali. Opisany przez Enzo Ferrari jako „najpiękniejszy samochód, jaki kiedykolwiek zbudowano”, ze swoją nieprawdopodobnie długą i elegancką maską, emanował gracją, siła, pięknem.

1966 – CO BY BYŁO GDYBY

Często opisywany jako „najwspanialszy Jaguar, którego nigdy nie było”, Jaguar XJ13 został stworzony specjalnie do wyścigów Le Mans. Nie mniej jednak, zmiany w regulaminie wyścigu wykluczyły go z konkursu. Jedyny XJ13 został dotkliwie zniszczony w wypadku w 1971 roku. Obecnie jest najrzadszym i bezcennym Jaguarem.

1966 – NARODZINY LEGENDARNEGO PRZODKA

XJ6 Saloon był ostatnim samochodem zaprojektowanym przez Sir Williama Lyons. W następnych 24 latach sprzedał się w ponad 400,000 egzemplarzy. Kładąc nacisk na komfort i płynną, spokojna jazdę, ten samochód ustanowił standardy elegancji, które rządziły światem motoryzacji przez wiele następnych lat.

Lata 70. i 80.

Mocniej i szybciej

Jaguar nieustannie się rozwija, a wraz z powstaniem nowych modeli i silników, Firma ponownie zdobywa niezależność.

1972 – DOCHODZĄC SWOJEGO

Cztery lata po debiucie, ponad 250,000 modeli XJ6 zjechało z linii produkcyjnej. Jaguar był w tym momencie w stanie zapewnić temu modelowi silnik, który był mu od początku dedykowany – 5.4-litrowy V12. Od tego czasu był to najszybszy produkowany samochód na świecie, osiągający prędkość do 140mph. Oryginalny XJ przeszedł lifting w 1973 i 1979, a wersja z silnikiem V12 była sprzedawana aż do 1992 roku..

1975 – GODNY NASTĘPCA E-TYPE

W momencie zamiany kultowego E-Type na XJ-S, zaprojektowanego przez Malcolma Sayer, odziedziczył jego sportowe DNA połączone z niezrównanym luksusem i wyrafinowaniem. Z silnikiem V12, ukończył wyścig Cannonball Run na 3000 mil w Stanach Zjednoczonych, ustanawiając nieprawdopodobny, rekordowy wynik 32 godzin i 51 minut, którego nie pobito przez następne 4 lata.

1988 – POWRÓT NA PODIUM

XJR-9 z 9.0-litrowym silnikiem okazał się być niepowstrzymanym w Mistrzostwach Świata Sportowych Samochodów, wygrywając sześć z jedenastu wyścigów i zabierając trofea zarówno dla kierowcy, jak i zespołu. Również w wyścigu Le Mans Jaguar wrócił na szczyt – pierwszy raz od 1957 roku.

Lata 90. i później

JAGUAR STAWIA NA PRZYSZŁOŚĆ

W przeciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci marka Jaguar została zrewitalizowana. Położono nacisk na luksusowość, która w połączeniu z niezwykłymi osiągami znacznie przewyższa konkurencję.

1990 – NIEZWYKŁE ZWYCIĘSTWO

Jaguary XJR-12 ukończyły wyścig Le Mans na pierwszym i drugim miejscu. Aby uczcić ten sukces, Jaguar zlecił Tom Walkinshaw Racing (TWR) stworzenie limitowanej edycji XJR-15. Wyprodukowanych zostało tylko 50 samochodów, z ceną niespełna $1 mln każdy.

1992 – KOLEJNY REKORD PRĘDKOŚCI

Zainspirowany sukcesem XJR-9 w Le Mans, główny inżynier Jim Randle chciał zbudować samochód drogowy z taka samą, błyskotliwą wydajnością. Rezultatem był XJ220, stworzony przez grupę pracowników Jaguara znanych jako Saturday Club i pracujących nad specjalnymi projektami w wolnym czasie. Wyprodukowano zaledwie 300 sztuk XJ220 i przez moment w latach 90. był to najszybszy produkowany samochód świata.

1996 – NAJSZYBCIEJ SPRZEDAJĄCY SIĘ SAMOCHÓD SPORTOWY

Zespół projektowy Jaguara, projektując pierwszy samochód z silnikiem V8, pokonał konkurencję z innych części grupy Forda. XK8 czerpał inspirację z kultowych już Jaguarów, mieszał ich kształty ze współczesnymi wymaganiami przestrzeni, bezpieczeństwa i luksusu. XK8 natychmiast wyprzedził najśmielsze oczekiwania i stał się najszybciej sprzedawanym samochodem Jaguara w historii.

2000 – ŻYCIOWE AMBICJE

Ian Callum dołączył do załogi Jaguara jako Dyrektor Projektowy. 30 lat wcześniej, jeszcze jako 14-latek, widział XJ6 w salonie i już wtedy marzył o projektowaniu Jaguarów.

2008 – NOWA DEFINICJA ELEGANCJI

Pierwszym Jaguarem nowego tysiąclecia był XK, projekt, w którym nadal odbijało się echo Jaguarów z przeszłości. Konstrukcja oparta na samonośnym aluminiowym podwoziu i 4.2-litrowy silnik V8, pochodzący od jego poprzednika, został później zmieniony na wersję 5.0-litrową. Doładowany model XKR oferował jeszcze wyższy poziom siły i przyspieszenia.

2008 – SUPER SEDAN

Pełen technologicznych i estetycznych udoskonaleń, XF stał się motoryzacyjnym sukcesem dzięki klasycznej mieszance Jaguara: doskonałych osiągów i luksusowego komfortu dla kierowcy. Był godnym potomkiem Marka II, samochodu, który stworzył sektor sportowych sedanów. Doładowany XFR, w mniejszymi modyfikacjami, stał się najszybszym Jaguarem, osiągając prędkość 226mph na słynnych Słonych Nizinach Bonneville w Utah.

2010 – SILNY I PIĘKNY

Ostatni XJ wyraźnie odróżnia się od poprzednich modeli, które były światowymi sukcesami sprzedażowymi. Aluminiowa struktura przyniosła poprawę wydajności podczas gdy zaawansowana dynamika stworzyła poziom sprawności miało wiarygodny w samochodzie, który jednocześnie oferuje luksus, bezpieczeństwo i wyrafinowanie.