Logo jaguar mobile

Wyścigowe DNA

Długa i ciekawa historia marki Jaguar w motorsporcie zawsze zwiastowała ewolucję naszych produkcyjnych modeli. Rozpoczęcie zmagań w Formule E kontynuuje ten proces, nastawiając kurs na elektryczne samochody przyszłości.

XK120

XK120

1948 - 1954 Silverstone i Le Mans

Całkiem nowy samochód sportowy, baza do testów rewolucyjnego silnika modelu XK, XK120 został ogłoszony najszybszym autem na świecie. W 1949 roku, XK120 debiutuje na torze Silverstone, a rok później 3 sztuki XK120 w wyścigu Le Mans. Rozpoczęła się nowa epoka w wyścigach samochodowych.

C‑TYPE

C‑TYPE

1951-1953 – LE MANS

W roku 1951, inżynier lotnictwa Malcolm Sayer dołącza do marki Jaguar przynosząc ze sobą doświadczenie, dyscyplinę i doskonałość. Pierwszy model przy którym pracował, C-Type, wygrał wyścig Le Mans, a drugi kierowca Stirling Moss pobił rekord okrążenia. W 1953 roku model C-Type po raz kolejny wygrał wyścig Le Mans, dodatkowo zajmując 3 z 4 najwyższych pozycji.

D‑TYPE

D‑TYPE

1954-1957 – LE MANS

Zła pogoda przeszkodziła w zwycięstwie modelu D-Type w wyścigu Le Mans w 1954 roku - pomimo osiągnięcia oszałamiającej prędkości 272 km/h. Pomimo tego, model ten powrócił na wyścigową ścieżkę aby wygrać kolejne 3 wyścigi z rzędu w roku 1955, 1956 oraz 1957 - roku w którym model D-Type zagarnął 5 z 6 najwyższych pozycji. Model D-Type do tej pory pozostaje jednym z najbardziej utytułowanych samochodów sportowych w historii.

XJS

XJS

1975 - 1996 - ETCC i SPA 24H

W roku 1982, pod szyldem TWR, brytyjski kierowca wyścigowy Tom Walkinshaw dołącza do zespołu z modelem XJS V12 w zmaganiach European Touring Car Championship zdobywając kilka zwycięstw. Walkinshaw postanowił się na tym nie zatrzymywać i w roku 1984 zdobył mistrzostwo ETCC oraz zwyciężył w prestiżowym 24 godzinnym wyścigu na torze Spa.

XJR-9

XJR-9

1983 - 1991 24 godzinny wyścig Daytona oraz Le Mans

Model XJR z zamkniętym kokpitem okazał się bardzo groźny podczas długodystansowych wyścigów wytrzymałościowych - lecz najgroźniejszy był XJR-9 z roku 1988. Superauto napędzane silnikiem V12 wygrało 24 godzinny wyścig Daytona oraz Le Mans, gdzie Marin Brundle oraz Jaguar sięgnęli po Mistrzostwo Kierowców oraz Producentów.

R1 - R5

R1 - R5

2000-2004 – FORMULA 1

Przygoda marki Jaguar z Formułą 1 oraz byłym kierowcą Ferrari Eddie'm Irvine zaowocowała kilkoma miejscami na podium. Zespół służył także jako miejsce testowe dla australijskiego kierowcy Marka Webbera. Będący własnością oraz zaprojektowany przez markę Ford, Panasonic Jaguar Racing opracował 3 auta napędzane silnikiem V10 Cosworth.

I‑TYPE

I‑TYPE

2016 – FORMULA E

Zainspirowany naszym wyścigowym dziedzictwem, napędzany przez zespół inżynierów wyścigowych oraz techników, Panasonic Jaguar Racing oraz niezwykły bolid I-Type rozpoczynają swoją odważną i ambitną walkę o mistrzostwo Formuły E w sezonie 2016/17.