Samochody z napędem AWD dają nieco inne doświadczenia z jazdy od tych z tylnym napędem. Oba rodzaje napędu mają swoje zalety. Pierwszy z nich to domena przede wszystkim aut terenowych i SUV-ów, a drugi wybierany jest głównie w przypadku samochodów sportowych. Różnice dotyczą między innymi trakcji, przyczepności i zdolności do bezpiecznego poruszania się w różnych warunkach.
Spis treści:
Każdy system napędowy zapewnia inne doświadczenia z jazdy i ma swoje indywidualne zalety oraz wady. Różnice wynikają przede wszystkim z konstrukcji tych napędów.
Napędy na jedną oś to FWD lub RWD. Z kolei napędy na obie osie mogą być realizowane na różne sposoby, od dawnych systemów z ręcznie dołączaną osią (nazywanych często 4WD lub 4x4), po nowoczesne systemy, które automatycznie rozdzielają napęd pomiędzy osie (częściej określane jako AWD).
AWD, czyli z angielskiego All Wheel Drive , to napęd na wszystkie koła, a więc obie osie. To obecnie najbardziej zaawansowany technologicznie napęd, dający sporą wszechstronność.
AWD stosowany w samochodach luksusowych może być skonstruowany na kilka sposobów:
Napęd na cztery koła początkowo kojarzony był głównie z samochodami terenowymi. Zyskał jednak na popularności także w samochodach sportowych oraz codziennych autach rodzinnych, w tym SUV-ach, a to za sprawą zwiększonego bezpieczeństwa i niesamowitego komfortu jazdy. Z kolei napęd tylny, czyli RWD, ma długą historię w świecie motoryzacji i pierwotnie był montowany w samochodach sportowych oraz luksusowych. To dlatego, że napędzanie tylnych kół daje dynamiczną jazdę i wielką precyzję kierowania. Ale po kolei…
W nowoczesnych samochodach z napędem na cztery koła każde z nich może otrzymywać oddzielnie dostosowywaną moc napędu, co przyczynia się do lepszej stabilności i trakcji. W przypadku deszczu, śniegu czy oblodzenia każde z czterech kół ma moc napędową, co zwiększa stabilność, przyczepność i kontrolę nad pojazdem.
Tymczasem napęd RWD kieruje moc wyłącznie na tylne koła, co często przekłada się na bardziej dynamiczne osiągi, zwłaszcza w warunkach suchych i stabilnych. Kierowcy zwracają uwagę, że taki napęd ma tendencję do lepszej równowagi i bardziej przewidywalnego zachowania w warunkach suchych i stabilnych. Jednakże w trudniejszych warunkach może być bardziej wymagający dla kierowcy.
Wraz z postępem technologii systemy napędowe AWD stają się coraz bardziej zaawansowane. Niektóre z nich mogą dostosowywać moc napędu pomiędzy poszczególnymi kołami w czasie rzeczywistym, co zwiększa efektywność w różnych warunkach.
Przykładem auta oferującego inteligentny napęd na cztery koła AWD, a więc dającym możliwość zarówno napędzania tylko tylnej osi, jak i reagowania wszystkich kół, jeśli zajdzie taka potrzeba, jest Jaguar F-PACE . Tym samym łączy on sportowy charakter samochodu tylnonapędowego ze zwiększoną wszechmocnością, jaką daje napęd na obie osie. Przekazuje on napęd głównie na tylną oś, ale system Intelligent Driveline Dynamics, przewidując możliwą utratę przyczepności, nie tyle szybko reaguje na poślizg, ile wręcz mu zapobiega, sterując napędem na poszczególne koła.
Napęd na tylną oś czerpie z tradycyjnej konstrukcji, ale również ewoluuje dzięki zaawansowanym systemom kontroli trakcji i stabilizacji, które pomagają w utrzymaniu pojazdu na drodze nawet w gorszych warunkach. To dlatego często wybierany przez entuzjastów jazdy, szczególnie w samochodach sportowych, gdzie kierowca poszukuje silniejszych wrażeń z prowadzenia.
Ze względu na konieczność napędzania wszystkich kół system AWD może zużywać więcej paliwa niż RWD, zwłaszcza podczas normalnej jazdy w suchych warunkach. RWD, zazwyczaj generując mniej oporu, może być bardziej oszczędny podczas jazdy po suchych drogach. Różnice wynikają przede wszystkim ze stylu jazdy.
Trzeba zaznaczyć, że w przeciwieństwie do klasycznych 4WD, dzięki innowacyjnym technologiom inteligentne napędy AWD nie są bardziej paliwożerne od RWD, bo osie pojazdu napędzane są w nich w zależności od potrzeb, a nie w sposób ciągły.
Warto również dodać, że w warunkach niskiej przyczepności, na śliskiej nawierzchni, na przykład na śniegu czy w deszczu, AWD może zapewnić lepsze przyspieszenie, ponieważ moc jest rozprowadzana na więcej kół, co zwiększa trakcję.
W warunkach suchych samochody wyposażone w RWD mogą uzyskiwać równie dynamiczne przyspieszenie, co samochody AWD. Podczas gwałtownego przyspieszania tylna oś samochodu jest “obciążana” przez co staje się kluczowa dla przeniesienia napędu. Jednak każdy uślizg koła to strata mocy. Nowoczesny napęd AWD, tak jak stosowany w Jaguarze F-PACE, pozwala wykorzystywać podczas ruszania przede wszystkim tylną oś, a w przypadku nawet najmniejszego uślizgu - zamiast tracić moc, przenieść ją za pośrednictwem przedniej osi.
Współczesny napęd na wszystkie koła oparty jest na współgraniu mechanicznych elementów z superszybkim komputerem, który w ułamku sekundy decyduje o tym, jaki procent mocy i momentu obrotowego kierowany jest na poszczególne koła. Może to nawet oznaczać przeniesienie napędu na przednią oś albo tylko na koła tylne. W AWD wszystkie koła to koła napędowe.
Te innowacje wpływają niesamowicie na bezpieczeństwo jazdy terenowej i w trudnych warunkach drogowych. Daje to automatyczne odzyskiwanie przyczepności. Auta terenowe i SUV-y, sportowe samochody użytkowe mające napęd AWD, wykorzystują dzięki temu lepiej moment obrotowy w zależności od preferowanego stylu jazdy kierowcy. Sprawdzają się w trakcie szybkiej jazdy, zapewniając lepszą przyczepność, przede wszystkim kierując moc na drugą oś. A kiedy trzeba, auta same decydują o napędzaniu także przednich kół. To przekłada się również na wysoki komfort, który jest istotnym elementem bezpieczeństwa i wygody.
W takim napędzie podział mocy i momentu obrotowego dokonywany jest z użyciem sprzęgła łączącego przednią i tylną oś. Może to być:
To kluczowy mechanizm napędu, który znajduje się w centrum układu przeniesienia napędu w pojazdach z napędem na wszystkie koła lub z napędem na obie osie. Jego główną funkcją jest rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy oś przednią a tylną w celu zapewnienia optymalnej trakcji i stabilności pojazdu. Istotne jest zwłaszcza wtedy, gdy jedna z osi traci przyczepność.
Może on przyjąć różne formy w zależności od przekładni różnicowej. Oto trzy przykłady rodzajów centralnych układów różnicowych:
Odkąd nowoczesne napędy AWD są w stanie zapewniać przyjemność prowadzenia podobną do RWD, a do tego dają możliwość przenoszenia dużej mocy i nie zwiększają znacząco zużycia paliwa, stopniowo wypierają napędy RWD w samochodach luksusowych, a także wielu sportowych. RWD pozostaje jednak cenionym przez pasjonatów klasycznych rozwiązań rodzajem układu przeniesienia napędu.