Napęd 4x4 dołączany automatycznie to uniwersalne rozwiązanie, które sprawdza się na zwykłej drodze i w terenie. Napęd stały działa bardzo przewidywalnie dla kierowcy, a dołączany napęd 4x4 to z kolei technologia o prostej konstrukcji. Dowiedz się, czym się różnią poszczególne rozwiązania. Sprawdź, który napęd będzie najlepszy do nowego SUV-a i sportowej limuzyny.
Spis treści:
1. Rodzaje napędów 4x4
1.1 Ręcznie dołączany napęd 4x4
1.2 Stały napęd 4x4
1.3 Automatycznie dołączany napęd 4x4
2. Nowoczesne napędy 4x4 w autach premium
2.1 Standard Driveline 2
2.2 Active Driveline 2
2.3 Electric Rear Axle Drive
2.4 AWD z IDD
2.5 Elektryczny napęd AWD
3. Najczęściej zadawane pytania
3.1 Czy warto kupić auto z napędem 4x4?
3.2 Dołączany ręcznie napęd 4x4 – czy jest?
3.3 Czym wyróżnia się stały napęd 4x4?
3.4 Plusy automatycznie dołączanego napędu 4x4.
3.5 Jaki napęd 4x4 będzie najlepszy?
Stały, dołączany ręcznie i automatyczny – to trzy główne rodzaje napędów 4x4. Chociaż każda z tych technologii służy do tego, aby rozdzielać moment obrotowy na dwie osie, różnią się zasadą działania.
We współczesnych SUV-ach oraz sportowych sedanach i kombi upowszechnił się automatyczny napęd 4x4. W zależności od modelu i jego charakterystyki, stosowane są różne technologie. Czym się różnią poszczególne napędy dołączane automatycznie, można prześledzić na przykładzie aut marki Jaguar.
ELEKTRYCZNY NAPĘD AWD
Samochody elektryczne mają coraz lepszy zasięg. Dzięki swojej konstrukcji są przestronne i dynamiczne, czego przykładem jest Jaguar I-PACE.
Maksymalny moment obrotowy tego modelu to aż 696 Nm. Taka siła wymaga odpowiedniego przeniesienia napędu. Stabilność i przyjemność prowadzenia zapewnia układ AWD. Nie ma on jednak skomplikowanych, mechanicznych połączeń, co jest konieczne w przypadku aut spalinowych.
Osie przednia i tylna są napędzane przez osobne silniki. Optymalny rozkład momentu napędowego na poszczególne koła jest wyliczany w oparciu o dane z czujników stale monitorujących działania kierowcy i dostępną przyczepność kół.