Samochody na prąd mają mniej skomplikowany silnik, nie mają tradycyjnej skrzyni biegów czy układu wydechowego. Mają za to akumulator, pokładową ładowarkę czy falownik. Zastanawiasz się, jak dokładnie działa pojazd na prąd i czym się różni od modeli spalinowych? Poznaj budowę samochodu elektrycznego.
Spis treści:
1. Budowa samochodu elektrycznego – podzespoły auta na prąd
1.1 Akumulator
1.2 Silniki elektryczne
1.3 Gniazdo ładowania
1.4 Ładowarka pokładowa
1.5 Falownik
2. Jak działa samochód elektryczny?
3. Co najbardziej wpływa na cenę samochodu elektrycznego?
4. Najczęściej zadawane pytania
4.1 Czy samochodem elektrycznym jeździ się inaczej niż autem spalinowym?
4.2 Czym różni się serwis samochodu elektrycznego w porównaniu ze spalinowym?
4.3 Czy samochody elektryczne są bardziej luksusowe?
4.4 Czym się różni silnik elektryczny od spalinowego?
4.5 Czy samochód elektryczny napędza jeden silnik czy kilka?
Podstawowa zasada działania samochodu elektrycznego jest taka sama jak auta spalinowego. Potrzebne są bowiem źródło energii, silnik i układ przeniesienia napędu. Budowa auta elektrycznego daje jednak konstruktorom większe pole do popisu.
Dla przykładu – litowo-jonowy akumulator Jaguara I-PACE ma pojemność 90 kWh, co pozwala przejechać bez ładowania do 470 km w cyklu WLTP. Warto jednak pamiętać, że zasięg to nie wszystko. Akumulator wpływa na całą konstrukcję pojazdu.
Część aut hybrydowych i elektrycznych bazuje na modelach spalinowych. W związku z tym akumulator i pozostałe podzespoły muszą zostać dopasowane do już istniejącej struktury, zainstalowane pod kanapą czy w bagażniku. Ogranicza to przestrzeń i podnosi masę pojazdu.
Inaczej jest, gdy auto od początku projektuje się jako elektryczne. W takim przypadku akumulator może zostać wkomponowany w konstrukcję w sposób najbardziej efektywny. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie niskiej masy jak na pojazd na prąd. W związku z tym, że bateria znajduje się w podłodze, w kabinie i bagażniku jest dużo przestrzeni. Efektem może być też nisko położony środek ciężkości i sztywne nadwozie, co przekłada się na bardzo dobre prowadzenie.
Silnik, akumulator, falownik, ładowarka pokładowa, gniazdo – jak poszczególne elementy pojazdu na prąd ze sobą współpracują? Oto zasada działania samochodu elektrycznego krok po kroku:
Samochody elektryczne mają znacznie prostszą konstrukcję w porównaniu z autami spalinowymi. Dlaczego więc nie są od nich tańsze? Jedną z przyczyn jest koszt akumulatorów, a raczej materiałów wykorzystywanych do produkcji ogniw. Potrzebne są do tego metale ziem rzadkich, których ceny są wysokie. Mowa tutaj chociażby o licie.
Koszt wytwarzania baterii (wyrażany na światowych rynkach jako cena za 1 kWh) ciągle spada. Jeszcze w 2013 r. wynosił 684 dol./kWh. W 2021 r. już tylko 132 dol./kWh*. Na cenę akumulatorów wpływają czynniki takie jak standaryzacja i efekt skali. Wraz ze wzrostem popularności aut na prąd będą spadać koszty ich produkcji.
Już obecnie stosowane rozwiązania sprawiają, że samochód elektryczny może być świetną inwestycją. Doskonałym przykładem jest Jaguar I-PACE, w którym zastosowano najnowocześniejsze technologie, dzięki czemu auto będzie konkurencyjne przez wiele lat. System chłodzenia cieczą, wymiennik ciepła, żel termiczny czy płyta izolacyjna gwarantują, że potencjał napędu i akumulatora będzie wykorzystywany w każdych warunkach. Warto jednocześnie pamiętać, że eksploatacja samochodu elektrycznego jest tańsza w porównaniu z autami spalinowymi, a nabywcy mogą liczyć na programy ulg i dopłat do zakupu aut BEV.
Liczne badania (m.in. Insurance Institute for Highway Safety i Euro NCAP) potwierdzają, że elektryki są bezpieczniejsze niż pojazdy spalinowe. Wysokie oceny w testach bezpieczeństwa to zasługa nie tylko nowoczesnych technologii, które ma do dyspozycji kierowca, ale też samej budowy samochodu elektrycznego. Istotną rolę w tym przypadku odgrywa chociażby akumulator umieszczony w podłodze, który wpływa na większą stabilność i odporność na uderzenia boczne, czy większa waga, która sprawia, że pasażerowie podczas ewentualne zderzenia są narażeni na działanie mniejszych sił.