Auta elektryczne to zwyczajnie mniej emisji dwutlenku węgla. Wzrost popularności elektrycznego transportu może dobrze wpłynąć na środowisko, tym bardziej, że innowacji nie brakuje. Zmieniają się same akumulatory i rozwija się technologia pozwalająca na ich drugie życie. Coraz bardziej popularne są też odnawialne źródła energii, co koresponduje z modą na samochody elektryczne. A pod koniec 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 50 tysięcy aut elektrycznych.
Spis treści:
Samochody napędzane silnikami spalinowymi mają jedną ważną cechę, która jest symbolem ich negatywnego wpływu na środowisko naturalne. To emisja spalin. Tylko przez to, że praca silników elektrycznych nie wiąże się ze spalaniem i jego produktami w postaci spalin, samochody elektryczne mogą stanowić ważny element walki o zdrowsze powietrze i lepszą ochronę środowiska.
Liczba samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in, pod koniec 2023 roku, wyniosła w Polsce prawie 100 tysięcy. Nieco ponad połowę stanowiły auta czysto elektryczne (BEV, czyli Battery Electric Vehicles), a trochę mniej było aut hybrydowych typu PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicles). Te ostatnie też mogą poruszać się w trybie czysto elektrycznym, stąd są uwzględniane w statystykach elektryków.
Jak wynika z danych Europejskiej Agencji Środowiska, transport to główny sektor odpowiedzialny w Unii Europejskiej za emisje gazów cieplarnianych.To jednocześnie jedyny sektor, w którym te emisje wzrosły w ciągu ostatnich trzech dekad. W latach 1990-2019 to wzrost o 33,5%. W 2019 roku w całym transporcie, auta osobowe odpowiadały za 60% emisji gazów cieplarnianych.
Przeciwnicy samochodów elektrycznych słusznie dodają, że nie tylko podróżowanie samochodem wpływa na jego ekologiczność. Ich szkodliwość wynika choćby z produkcji aut i akumulatorów do nich. Badania wykazują jednak, że patrząc na cały obraz życia samochodu elektrycznego, trudno zakwestionować to, że jest on przyjazny środowisku bardziej niż auto spalinowe.
Na emisję dwutlenku węgla do atmosfery, czyli tak zwany ślad węglowy, przelicza się wszystko to, co trafia do atmosfery. Stąd właśnie te dane pozwalają zestawić ze sobą oba typy aut.
W 2020 roku opublikowano brytyjski raport Lifecycle Analysis of UK Road Vehicles, który porównywał ślad węglowy samochodów elektrycznych i konwencjonalnych. Już wtedy wyliczono, że auta elektryczne pozwalają na ograniczenie do 65% emisji gazów cieplarnianych. A jeśli więcej energii do napędzania aut produkowane będzie ze źródeł odnawialnych, to te oszczędności mogą przekroczyć nawet 80%.
Podobnych wyliczeń dla Polski brak. A w Wielkiej Brytanii w pierwszym kwartale 2023 roku świętowano produkcję aż 32% energii elektrycznej z turbin wiatrowych. W Polsce z produkcją energii ze źródeł odnawialnych nie jest tak dobrze, ale będą miały coraz większy wpływ na wytwarzanie prądu.
Samochód elektryczny jest bezemisyjny. Tymczasem pojazdy z silnikiem spalinowym, po to by się poruszać, wytwarzają w wyniku spalania sporo gazów.
Z rur wydechowych aut spalinowych wydostają się tlenki węgla, węglowodory i tlenki azotu. W przypadku silników wysokoprężnych, ta lista jest dłuższa i groźniejsza. To również tlenki azotu, węgla i węglowodory, ale także cząstki stałe, czyli sadza i popiół z osadzonymi na nich metalami ciężkimi, które są elementem tworzenia smogu. Te emisje spalin mocno ograniczają coraz to nowsze technologie i normy, ale to nadal zatruwanie atmosfery, mające wpływ na jakość powietrza.
To w jaki sposób ładowane są auta elektryczne też wpływa na ich ekologiczność. Tankowanie aut spalinowych wymaga także transportu paliw i budowy stacji benzynowych. Elektryczne auta można ładować nawet bez budowy specjalnych miejsc. A same, nawet duże stacje ładowania, nie mają tak złego wpływu na środowisko, jak paliwowe zaplecze dla aut z silnikami spalinowymi.
Warto jednak dodać, że w niektórych miejscach problemem może być brak odpowiedniej infrastruktury elektroenergetycznej, ale na szczęście rozproszona baza ładowarek nie obciąża aż tak sieci elektrycznej. Stąd, jak podkreślają eksperci, nie grozi nam globalne przeciążenie z powodu ładowania aut elektrycznych.
Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, elektromobilność rozwija się w Polsce tak, że pod koniec 2023 roku było u nas prawie 6 tysięcy punktów ładowania aut elektrycznych.
Wszędzie na świecie licznik elektromobilności bije rekordy. To wzmaga badania pokazujące wpływ aut z napędem elektrycznym na naszą planetę. Określa się znaczenie produkcji akumulatorów i to jak ich produkcja może zostać polepszona.
Groźne pożary
Negatywny wpływ palących się aut na środowisko jest ograniczony. Badania prowadzone zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych pokazały, że auta elektryczne palą się zdecydowanie rzadziej nią auta spalinowe. Eksperci elektromobilności czy stanowisko Państwowej Straży Pożarnej wskazują też na to, że takie pożary wcale nie są groźniejsze niż aut tradycyjnych.
Brak takich elementów jak świece, katalizator, układ paliwowy i wydechowy czy brak wycieków benzyny i oleju silnikowego oraz najnowocześniejsze systemy ochrony akumulatora, sprawiają, że samochody elektryczne są wręcz w mniejszym stopniu narażone na ryzyko zapłonu.
Paliwa kopalne
Paliwa kopalne, w tym węgiel czy ropa naftowa, to ważne elementy dyskusji o wpływie aut na środowisko. Ich wydobycie, procesy przerabiania i transport źle wpływają na środowisko naturalne. Dla aut o silnikach spalinowych nie ma alternatywy w postaci czystego źródła zasilania. W przypadku aut z silnikiem elektrycznym da się wykorzystać energię elektryczną której produkcja nie ma negatywnego wpływu na środowisko. To wielka różnica i ogromna szansa na poprawę jakości powietrza.
Efektywność pracy
Silnik elektryczny jest wysoce sprawny. Patrząc na analizę efektywności napędu elektrycznego można zobaczyć liczby przekraczające 90%. To procent energii przekształconej w użyteczną pracę mechaniczną kół samochodów. Jeśli dodamy do tego rekuperację, a więc dodatkowe ładowanie auta podczas hamowania, możliwy jest właśnie tak imponujący efekt.
W tym samym czasie, sprawność silnika spalinowego wynosi jedynie około 33%. To przez emisję ciepła w procesie spalania paliwa silnik traci energię. Do tego występuje wiele form mechanicznych strat energii, jak działanie skrzyni biegów, wału napędowego czy sprzęgła. Ich uwzględnienie w tym równaniu powoduje spadek wartości tej efektywności nawet poniżej 20%.
W technicznego punktu widzenia akumulator i bateria to nie to samo. W języku polskim używa się określenia bateria do technologii, w których magazynowana jest energia elektryczna, a których nie można ponownie ładować. Akumulator to z kolei coś co ładować można, by po rozładowaniu ponownie mieć pełną pojemność. Jednak na potrzeby tego artykułu i ze względu na częste bezpośrednie tłumaczenia z języka angielskiego, uznano te dwa słowa za synonimy.