Niższy koszt ładowania samochodu elektrycznego w porównaniu z tankowaniem to jedna z zalet pojazdów na prąd. W przypadku przejechania 100 km to nawet ponad 40 zł oszczędności. Auta elektryczne można ładować prądem przemiennym (AC) lub stałym (DC), korzystając z przydomowego garażu lub parkingu albo ogólnodostępnych stacji. Jak to wygląda w praktyce i ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu i na stacji? Odpowiadamy!
Spis treści:
1. Ładowanie samochodu elektrycznego prądem stałym i zmiennym – czym się różni?
2. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
3. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji?
4. Koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym – przykładowe wyliczenia
4.1 Koszt przejechania 100 km w mieście
4.2 Koszt przejechania 100 km w trasie
4.3 Koszt przejechania 100 km w cyklu mieszanym
5. Porównanie kosztów eksploatacji samochodów elektrycznych i spalinowych
6. Kalkulator zasięgu Jaguara I-PACE
7. Najczęściej zadawane pytania
7.1 Gdzie można ładować samochód elektryczny?
7.2 Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
7.3 Co wpływa na szybkość ładowania samochodu elektrycznego?
7.4 Czy samochody elektryczne odzyskują energię w trakcie jazdy?
7.5 Czy Jaguar I-PACE ma gwarancję na akumulator?
Liczba stacji ładowania w Polsce systematycznie rośnie. W grudniu 2021 r. do dyspozycji kierowców były 1932 urządzenia, w tym 1345 standardowych ładowarek oraz 587 stacji szybkiego ładowania*. Jeszcze pod koniec 2019 r. stacji ogółem było ok. 1000, więc w ciągu 2 lat liczba punktów, w których można naładować samochód elektryczny, wzrosła dwukrotnie.
Zaletą auta na prąd jest to, że nie trzeba mu dostarczać energii w specjalnym punkcie. Standardowy pojazd spalinowy zatankujesz do pełna tylko na stacji benzynowej. Samochód elektryczny możesz zaś naładować z przydomowego gniazdka czy na firmowym parkingu, gdy jesteś w pracy.
Samochody elektryczne można ładować prądem przemiennym (AC) lub stałym (DC). Na czym polega różnica z punktu widzenia użytkownika?
Sprowadza się głównie do czasu ładowania oraz tego, jakie urządzenie może zostać wykorzystane do zasilenia BEV (ang. Battery Electric Vehicle – akumulatorowy samochód elektryczny). W przypadku prądu przemiennego są to gniazdko domowe, domowa ładowarka lub wallbox. Do ładowania prądem stałym potrzebna jest szybka ładowarka.
Ładowanie prądem przemiennym, czyli wolniejsze, może pozytywnie wpłynąć na żywotność akumulatorów. Z drugiej strony – nowoczesne samochody elektryczne są zaprojektowane w taki sposób, aby optymalnie wykorzystać źródło zasilania. Założeniem konstruktorów jest zachowanie sprawności akumulatora przez cały okres użytkowania, więc ładowanie DC nie uszkodzi baterii samochodu elektrycznego. Dobrym pomysłem może być jednak utrzymanie równowagi między ładowaniem prądem stałym i prądem przemiennym.
Ile wynosi czas ładowania samochodu elektrycznego w zależności od źródła prądu? W tabeli znajdziesz wyliczenia dla Jaguara I-PACE, który ma akumulator o pojemności 90 kWh, zapewniający zasięg do 470 km w cyklu WLTP.
Typ ładowania | Prąd | Moc | Czas ładowania od 0 do 100% |
---|---|---|---|
Gniazdko domowe | Przemienny (AC) | 2,3 kW | 39 godzin |
Ładowarka domowa | Przemienny (AC) | 7 kW | 13 godzin |
Domowy Wall box | Przemienny (AC) | 11 kW | 8,2 godziny |
Standardowa stacja ładowania | Przemienny (AC) | 22 kW | 4 godziny |
Stacja szybkiego ładowania | Stały (DC) | 100 kW | 40 minut* |
* W przypadku bardzo szybkiego ładowania zaleca się uzupełnianie energii do 80%, ponieważ szybkość ładowania maleje, gdy akumulator zbliża się do stanu całkowicie naładowanego.
Wbrew pozorom stosunkowo długi czas ładowania przy pomocy gniazdka nie musi być problemem eksploatacyjnym. Po pierwsze, jeśli auto będzie regularnie podłączane, nie dojdzie do wyczerpania zapasu energii. Po drugie, kierowcy w Europie pokonują dziennie średnio zaledwie 31 km**. Dla przykładu – po godzinie ładowania Jaguara I-PACE z gniazdka zyskasz 11 km zasięgu, a z domowej ładowarki 7 kW już 35 km. W trasie szybka ładowarka pozwala zwiększyć zasięg modelu I-PACE o blisko 130 km w ciągu 15 minut.
Koszt ładowania samochodu elektrycznego będzie najniższy, jeśli auto będzie podłączane do gniazdka, ładowarki domowej lub wallboxa. Cena domowej energii elektrycznej jest bowiem niższa w stosunku do stawek za korzystanie ze stacji ładowania.
Co ważne, gdy masz stały dostęp do źródła prądu, możesz ładować samochód elektryczny w nocy lub poza godzinami szczytowymi (w zależności od wybranej taryfy), kiedy cena energii jest najmniejsza. W Jaguarze I-PACE możesz włączyć funkcję ładowania czasowego. Korzystając z ekranu dotykowego lub aplikacji Jaguar Remote, ustalisz godziny, w których auto ma pobierać prąd.
Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego? Wyliczenia z tabeli pokazują, ile trzeba zapłacić w przypadku modelu Jaguar I-PACE (podane stawki za kWh są orientacyjne i mogą różnić się od rzeczywistych).
Taryfa | Stawka za prąd | Koszt ładowania od 0 do 100% | Ładowanie od 20 do 80% |
---|---|---|---|
G11 (stała stawka) | 0,66 zł/kWh | 59,40 zł | 35,64 zł |
G12 (dzień) | 0,75 zł/kWh | 67,50 zł | 40,5 zł |
G12 (noc) | 0,34 zł/kWh | 30,60 zł | 18,36 zł |
Chcesz samodzielnie policzyć, jaki będzie koszt ładowania samochodu elektrycznego do 100%? Wystarczy, że pomnożysz cenę prądu przez pojemność baterii, np. 0,66 zł/kWh × 90 kWh = 59,4 zł.
Nie każdy ma możliwość ładowania samochodu elektrycznego w przydomowym garażu lub na osiedlowym parkingu. W takim przypadku można skorzystać z ogólnodostępnych stacji. Często są one zlokalizowane w miejscach użyteczności publicznej, przy supermarketach, biurowcach, parkingach miejskich czy punktach postojowych na autostradach. Samochód elektryczny możesz więc zasilić prądem, gdy idziesz na zakupy, siłownię, do banku, załatwić sprawy biznesowe czy w trasie, podczas przerwy na odpoczynek.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji? Stawki najczęściej są wyższe w porównaniu z taryfami za domowy prąd. Operatorzy oferują jednak możliwość rejestracji lub wykupienia abonamentu, co obniża koszt 1 kWh od kilku do nawet kilkudziesięciu procent w porównaniu z jednorazowym podłączeniem.
Koszt ładowania auta elektrycznego na stacji zależy od danego operatora. Przykładowe stawki popularnych sieci ładowania znajdziesz w tabeli poglądowej (stan na luty 2022 r., pełne i aktualne cenniki dostępne u operatorów). Wyliczenia kosztów ładowania dotyczą modelu Jaguar I-PACE i są orientacyjne, nie uwzględniają opłaty postojowej oraz ceny za abonament.
Operator | Abonament lub rejestracja | Opłata miesięczna za abonament | Typ ładowania | Stawka za prąd | Koszt ładowania od 0 do 100% | Ładowanie od 20 do 80% |
---|---|---|---|---|---|---|
Operator 1 | Energia Max | 76,82 zł | AC i DC do 25 kW | 0,85 zł/kWh | 76,5 zł | 45,9 zł |
Operator 1 | Energia Max | 76,82 zł | DC od 70 do 140 kW | 1,10 zł/kWh | 99 zł | 59,4 zł |
Operator 1 | Jednorazowe ładowanie | nd. | AC i DC do 25 kW | 1,36 zł/kWh | 122,4 zł | 73,44 zł |
Operator 1 | Jednorazowe ładowanie | nd. | DC od 70 do 140 kW | 2,34 zł/kWh | 210,6 zł | 126,36 zł |
Operator 2 | Jednorazowe ładowanie | nd. | AC | 1,22 zł/kWh | 109,8 zł | 65,88 zł |
Operator 2 | Jednorazowe ładowanie | nd. | DC od 50 kW | 2,04 zł/kWh | 183,6 zł | 110,16 zł |
Operator 3 | Rejestracja | nd. | AC | 1,09 zł/kWh | 98,1 zł | 58,86 zł |
Operator 3 | Rejestracja | nd. | DC | 1,85 zł/kWh | 166,5 zł | 99,9 zł |
Operator 4 | Comfort | 60 zł | AC | 1,00 zł/kWh | 90 zł | 54 zł |
Operator 4 | Comfort | 60 zł | DC od 100 do 150 kW | 1,40 zł/kWh | 126 zł | 75,6 zł |
Operator 4 | Jednorazowe ładowanie | nd. | AC | 1,40 zł/kWh | 126 zł | 75,6 zł |
Operator 4 | Jednorazowe ładowanie | nd. | DC od 100 do 150 kW | 2,20 zł/kWh | 198 zł | 118,8 zł |
Operator 5 | Rejestracja | nd. | AC | 1,21 zł/kWh | 108,9 zł | 65,34 zł |
Operator 5 | Rejestracja | nd. | DC | 1,99 zł/kWh | 179,1 zł | 107,46 zł |
Operator 5 | Jednorazowe ładowanie | nd. | AC | 1,31 zł/kWh | 117,9 zł | 70,74 zł |
Operator 5 | Jednorazowe ładowanie | nd. | DC | 2,31 zł/kWh | 207,9 zł | 124,74 zł |
Operator 6 | Jednorazowe ładowanie | nd. | AC i DC | 59 zł – stała stawka za ładowanie, bez względu na czas ładowania i zużytą energię | 59 zł | 59 zł |
Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego, żeby można było nim przejechać 100 km? W przykładowych wyliczeniach, dotyczących Jaguara I-PACE, przyjęliśmy, że:
Stawka | Typ ładowania | Zużycie energii | Koszt na 100 km |
---|---|---|---|
0,66 zł/kWh | Gniazdko, domowa ładowarka, wallbox | 16,8-19,2 kWh/100 km | 11,09-12,67 zł |
1,20 zł/kWh | Stacja ładowania AC | 16,8-19,2 kWh/100 km | 20,16-23,04 zł |
2,00 zł/kWh | Stacja ładowania DC | 16,8-19,2 kWh/100 km | 33,6-38,4 zł |
Stawka | Typ ładowania | Zużycie energii | Koszt na 100 km |
---|---|---|---|
0,66 zł/kWh | Gniazdko, domowa ładowarka, wallbox | 20,0-23,1 kWh/100 km | 13,2-15,24 zł |
1,20 zł/kWh | Stacja ładowania AC | 20,0-23,1 kWh/100 km | 24-27,72 zł |
2,00 zł/kWh | Stacja ładowania DC | 20,0-23,1 kWh/100 km | 40-46,2 zł |
Stawka | Typ ładowania | Zużycie energii | Koszt na 100 km |
---|---|---|---|
0,66 zł/kWh | Gniazdko, domowa ładowarka, wallbox | 22,0-25,2 kWh/100 km | 14,52-16,63 zł |
1,20 zł/kWh | Stacja ładowania AC | 22,0-25,2 kWh/100 km | 26,4-30,24 zł |
2,00 zł/kWh | Stacja ładowania DC | 22,0-25,2 kWh/100 km | 44-50,4 zł |
Jak wypada koszt ładowania samochodu elektrycznego w porównaniu z tankowaniem samochodu spalinowego? W szacunkach poniżej znajdziesz dane, które pokażą różnicę w wydatkach na energię i paliwo. Tabela zakłada, że auto spalinowe ma bak o pojemności 50 l.
Pojazd | Stawka za energię/paliwo | Koszt ładowania/tankowania do pełna | |
---|---|---|---|
Jaguar I-PACE | 0,34 zł/kWh | 30,60 zł | |
Jaguar I-PACE | 0,66 zł/kWh | 59,40 zł | |
Jaguar I-PACE | 2,34 zł/kWh | 210 zł | |
Samochód spalinowy | 5,0 zł/100 l | 250 zł |
Nawet wtedy, gdy Jaguar I-PACE zostanie naładowany na szybkiej stacji DC za wysoką stawkę poza abonamentem, to koszt napełnienia akumulatora będzie niższy niż zatankowanie do pełna auta o przeciętnym baku. Jak wypada porównanie na 100 km w cyklu mieszanym, zakładając różne zużycie paliwa dla auta spalinowego (żeby zasymulować spalanie dla auta miejskiego, kompaktu i dużego SUV-a)?
Pojazd | Stawka za energię/paliwo | Zużycie energii/paliwa | Koszt na 100 km |
---|---|---|---|
Jaguar I-PACE | 0,34 zł/kWh | 22,0-25,2 kWh/100 km | 7,48-8,56 zł |
Jaguar I-PACE | 0,66 zł/kWh | 22,0-25,2 kWh/100 km | 14,52-16,63 zł |
Jaguar I-PACE | 2,34 zł/kWh | 22,0-25,2 kWh/100 km | 51,48-58,96 zł |
Samochód spalinowy | 5,0 zł/100 l | 6 l/100 km | 30 zł |
Samochód spalinowy | 5,0 zł/100 l | 8 l/100 km | 40 zł |
Samochód spalinowy | 5,0 zł/100 l | 10 l/100 km | 50 zł |
Jeśli Jaguar I-PACE będzie ładowany w domu przy taryfie nocnej, to za 30 zł można nim pokonać czterokrotnie większy dystans niż autem spalinowym, które zużywa 6 l/100 km i było tankowane za 5,0 zł/l.
Innymi słowy – brytyjski model, chociaż jest samochodem o sportowych parametrach, jest oszczędniejszy od auta miejskiego. Sportowe pojazdy spalinowe o podobnych osiągach do modelu I-PACE mogą zużywać nawet 12 l/100 km, więc w porównaniu z nimi elektryczny Jaguar można pokonać aż ośmiokrotnie dłuższą trasę.
Ponadto samochody elektryczne mają system rekuperacji energii. W Jaguarze I-PACE hamowanie regeneracyjne sięga 0,4 g. Auto ładuje się w trakcie jazdy (benzyny w baku auta spalinowego nie przybywa). Brytyjski model charakteryzuje się też bardzo niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego (Cx=0,29), co przyczynia się do zmniejszenia zużycia energii.
Dodatkowo "elektryki" są tańsze w serwisie w porównaniu ze spalinowymi – budowa samochodów elektrycznych jest prostsza, nie trzeba w nich wymieniać tylu płynów i podzespołów eksploatacyjnych ile w spalinowych (dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu wolniej zużywają się chociażby hamulce).