Jaki jest prawdziwy zasięg samochodu elektrycznego?

Jaki jest prawdziwy zasięg samochodu elektrycznego?

Na jednym ładowaniu auta elektryczne mogą średnio przejechać od 300 do 500 km. Producenci podają jeszcze tak zwany zasięg WLTP. A tak naprawdę, jest wiele czynników, które wpływają na zasięg rzeczywisty samochodu. To te zależne od kierowcy i te, na które nie mamy wpływu. Spisaliśmy to, co warto wiedzieć, aby zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego.

Pytania o samochody elektryczne

Pierwszy samochód elektryczny został zaprezentowany światu w 1888 roku. Stworzył go Gustave Trouvé, a pojazd miał trzy koła i akumulator, który łatwo można było naładować. Dziś samochody elektryczne przeżywają swój renesans. A najważniejsze pytanie, to pytanie o zasięg samochodów elektrycznych.


Jedna z zasad dotyczących elektryków jest bardzo prosta. Auta z największym zasięgiem mają większe akumulatory. Mały zasięg aut elektrycznych dotyczy głównie małych aut miejskich. Ważna jest technologia zastosowana w samochodzie, która może bardzo wpływać na efektywność pracy napędu, a co za tym idzie na zasięg aut elektrycznych. Większa masa auta nie jest wtedy problemem, nawet kiedy wybieramy się w dłuższą podróż. To cecha, którą warto samemu przetestować na drodze. Bo styl jazdy kierowcy ma również duży wpływ na liczbę kilometrów, jakie może przejechać auto elektryczne. 


Samochody produkowane w ostatnich latach, które napędza prąd, to często także wiele udogodnień, które pozwalają lepiej zarządzać stanem akumulatora. Od opcji szybkiego ładowania, po aplikację w telefonie, która umożliwia kontrolę stanu auta nawet będąc z dala od niego. 


Tak jak kierowcy aut spalinowych patrzą ile przejadą one na jednym baku, tak właściciele aut elektrycznych szukają metod na większy zasięg rzeczywisty. Wzrost liczby stacji ładowania sprawia, że łatwiej przejechać samochodem elektrycznym przez Polskę. Pytanie co zrobić, by zużyć jak najmniej prądu?

Aplikacja Jaguar

Zasięg samochodów elektrycznych

To, co podaje się w katalogach, to obietnica producenta. To ile przejedzie auto elektryczne zależy bowiem też od samego kierowcy oraz czynników nie zawsze zależnych od niego czy wspomnianego producenta. Jest jednak kilka zasad, które pozwolą na odpowiedź na pytanie o zasięg auta elektrycznego. Kwestii jest kilka:


  • Jaki auto ma akumulator?
  • Czym jest słynne WLTP?
  • Jak temperatura wpływa na zasięg?
Jaguar I-PACE

Pojemność akumulatora

Zasięg auta elektrycznego zależy przede wszystkim właśnie od akumulatora. We współczesnych autach najbardziej popularne są baterie litowo-jonowe. Charakteryzują się wysoką gęstość energii i relatywnie niską masą, w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów samochodów spalinowych.


Pojemności baterii w samochodach elektrycznych różnią się znacznie, w zależności od modelu, marki czy rodzaju samochodu. Liczona jest ona w kilowatogodzinach, a więc kWh. Mniejsze akumulatory mają pojemność od 30 do 50 kWh. Średniej wielkości pakiet ogniw ma pojemność 70 do 90 kWh. Coraz więcej na rynku pojawia się aut, które dysponują bateriami o pojemności powyżej 100 kWh.


Ładowanie samochodu elektrycznego nie jest problemem. Przy analizie tego ile przejedziemy ważne będzie ustalenie na trasie tego, jaka jest infrastruktura ładowania. Przy dłuższej trasie w razie konieczności ładowania można zastosować dwa scenariusze. Częstsze postoje na krócej, lub mniej postojów na dłuższe ładowanie.

WLTP, czyli co mówi średnia?

Ten skrót pojawia się często w dyskusjach o samochodach elektrycznych. Opisuje zasięg auta. Ta nazwa to pochodzi od Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Oznacza ona, w języku polskim, Światową Zharmonizowaną Procedurę Testowania Lekkich Pojazdów. Służy po prostu do określenia zużycia paliwa i poziomu emisji dwutlenku węgla oraz zasięgu pojazdu. Zarówno tradycyjnego samochodu spalinowego, jak i auta elektrycznego.

Wnętrze Jaguara

WLTP jest więc systemem porównawczym. W każdym teście auto porusza się w zakresie czterech prędkości:


  • niskiej do 56,6 km/h

  • średniej do 76,6 km/h

  • wysokiej do 97,4 km/h

  • bardzo wysokiej do 131,3 km/h


Te fazy jazdy symulują nijako scenariusze poruszania się w różnych sytuacjach. To odpowiednio styl jazdy miejski, podmiejski, wiejski oraz autostradowy. Podział procentowy poszczególnych stylów jazdy w teście rozdzielony jest na miejski 52% i pozamiejski 48%. Po każdym teście dane dla samochodu elektrycznego są uśredniane i tak otrzymujemy zasięg WLTP. Trzeba więc pamiętać, że nie jest to zasięg realny, ani maksymalny auta.

Minimalny i maksymalny zasięg samochodu elektrycznego

Kierowcy wszystkich rodzajów samochodów mogą dążyć do zmniejszenia zużycia paliwa w czasie jazdy. Próbują to robić na różne sposoby. Dla aut elektrycznych oznacza to być może trochę więcej czynników, które trzeba wziąć pod uwagę. Zakładając jednakowe dla wszystkich testów warunki pogodowe i wybraną trasę oraz masę auta, można porównać ich zasięgi maksymalne i minimalne.


Największy zasięg samochodów elektrycznych, to taki uzyskany w najbardziej optymalnych do jazdy warunkach. To kwestia prędkości, bo im większa, tym większy opór powietrza, a więc większe zużycie energii zgromadzonej w baterii. Generalnie na autostradzie, a więc przy prędkości powyżej 130 km/h opór powietrza jest największy. Stała jazda, bez przyspieszania, najlepiej z aktywnym tempomatem, w przedziale 70 do 90 km/h daje średnio najmniejsze zużycie energii dla większości aut elektrycznych.

Zarządzanie temperaturą akumulatora

Samochody elektryczne lubią średnie temperatury. Opracowywane są tak, że ich efektywność jest wtedy największa. Spadek temperatury na zewnątrz zmniejsza wydajność akumulatora, w tym ładowania go. Dlatego w aucie konieczne jest ogrzewanie baterii. Stąd pompy ciepła, które montują producenci.


Nowi kierowcy aut elektrycznych usłyszą też szybko chłodzenie akumulatorów po dłuższej jeździe w wyższej temperaturze. Samochód elektryczny może jeszcze przez kilkanaście minut po zatrzymaniu się aktywnie chłodzić baterię, a więc wydawać z siebie dźwięki. Nie powinno to niepokoić kierowców.

Ładowanie Jaguarów I-PACE

Dlaczego zmienia się zasięg aut elektrycznych?

Każdy samochód elektryczny stale przelicza swój maksymalny zasięg, pokazując go zwykle na głównym ekranie. Czynniki wpływające na zmianę owej liczby kilometrów można podzielić na te, na które kierowca ma bezpośredni wpływ i na te, z którymi musi się pogodzić. Wpływają one na to ile średnio możemy przejechać samochodem elektrycznym. Liczba kW zużytych na 100 kilometrów, to właśnie podstawa do obliczania zasięgu auta, czyli tego ile przejedzie na jednym ładowaniu.

Jaguar I-PACE na wakacjach

Czynniki zależne od kierowcy

Ci, którzy lubią oszczędności, będą mieć tu łatwiej. To od czego zależy zużycie energii, to kwestia także zależna od naszej postawy.

Dodatkowe kilogramy zwiększają wagę

Masa własna pojazdu to rzecz wiadoma. Te auta, które mają mniejszą masę przy tej samej wielkości baterii, będą mieć potencjalnie większy zasięg. Ale zmiana następuje kiedy w naszym aucie znajdą się pasażerowie i bagaż. Ta dodatkowa masa daje się we znaki.

Wybór trasy wpływa na zasięg

To od czego zależy zasięg to też ukształtowanie terenu. Jazda pod górkę wymaga większej energii. Jazda z górki przez dłuższy czas, może nawet zwiększyć ilość energii w akumulatorze, bo hamowanie pozwala ją odzyskać. Ale trzeba jednak pamiętać, że jeśli hamujemy bardzo intensywnie, to do pracy zostaną zaprzęgnięte hamulce hydrauliczne, które energię pędzącego samochodu zamieniają, poprzez tarcie, na ciepło emitowane na zewnątrz. Częste i silne hamowania podczas zjazdów z wzniesień, spowodują więc straty energii i zmniejszenie zasięgu.


W trakcie jazdy autem elektrycznym, kiedy utrzymujemy stałą prędkość, nasz zasięg spada wolniej. To częste przyspieszanie może mocno zwiększyć średnią zużycia. Styl jazdy wydaje się więc być kluczowy dla aut elektrycznych.


Zdecydowanie mniejszy zasięg samochodu elektrycznego zobaczymy kiedy przykładowo wybierzemy tryb sportowy. Wspomniana jazda na autostradzie, a więc większa prędkość także nie służą zasięgowi.

Temperatura wewnątrz auta

O tym, że klimatyzacja wymaga energii wiemy wszyscy. Jej stałe używanie i to w szerokim zakresie zużyje więcej energii. Ogrzewanie foteli czy kierownicy także wpływa na akumulator.

Czynniki niezależne od kierowcy

Warunki atmosferyczne

Może niektórzy nie zdają sobie z tego sprawy, ale w przypadku elektryków jak i samochodów spalinowych pogoda ma wpływ na zasięg auta. W dużych miastach może nie jest to tak odczuwalne, ale wyjazd poza strefę metropolii bardziej wpływa na nasz samochód. Wspomniana temperatura powietrza zmienia zasięg. Siła i kierunek wiatru to kwestia oporu powietrza. Dlatego tak zwana optymalna pogoda poprawia zasięg samochodu elektrycznego.

Najczęściej zadawane pytania:

OTWÓRZ

Jak najlepiej przekonać się o zasięgu auta?

Jakie będą samochody elektryczne przyszłości?

Czy auta elektryczne mają napęd na cztery koła?

Dlaczego spada prędkość ładowania akumulatora powyżej 80% pojemności?

Jak poradzić sobie ze spadkiem naładowania akumulatorów zimą w czasie postoju?