Modele crossover i SUV z pozoru są do siebie podobne. Oba typy samochodów mają wysokie nadwozia i większy w stosunku do klasycznych osobówek prześwit. Crossovery to jednak auta głównie do miasta, podwyższone auta segmentu B lub C z napędem przednim. SUV-y są bardziej uniwersalne i mają geny terenówek, w tym napęd 4x4. Dowiedz się, czym dokładnie się różni SUV od crossovera.
Spis treści:
1. Czym jest crossover?
2. Czym jest SUV?
3. Crossover a SUV – czym się różnią?
4. Sport i użytkowość – różne interpretacje SUV-ów
5. Najczęściej zadawane pytania
5.1 Czym jest crossover?
5.2 Czym jest SUV?
5.3 SUV vs crossover – co wybrać?
5.4 Czy SUV może być zarówno użytkowy, jak i sportowy?
5.5 Czym SUV i crossover różnią się od hatchbacka?
Angielskie słowo crossover to dosłownie „krzyżówka”. W kulturze popularnej tego określenie używa się w przypadku łączenia odmiennych stylów muzycznych w jednym utworze czy filmu, w którym spotykają się bohaterowie różnych franczyz.
W motoryzacji jest podobnie. Crossover to samochód, który ma cechy aut z różnych segmentów. Pojazd tego typu może być krzyżówką vana z SUV-em, kombi z terenówką, a nawet kabrioletu i SUV-a.
Najpopularniejszy jest jednak miks auta miejskiego lub kompaktowego z pojazdem sportowo-rekreacyjnym, ewentualnie „z nutką” kombi. Charakterystyczne cechy typowego crossovera to:
SUV to skrót od Sport Utility Vehicle. Jest to samochód sportowo-użytkowy lub sportowo-rekreacyjny. SUV-y wywodzą się od aut terenowych. Mają uniwersalny charakter. W założeniu są pojazdami dla aktywnych osób, które potrzebują auta zarówno do codziennej jazdy, jak i wyjazdów na wycieczki rowerowe czy wypady na narty.
SUV charakteryzuje się:
Chociaż crossover i SUV mają wspólne cechy, to jednak ich przeznaczenie jest inne. Wynika to m.in. z wielkości i konstrukcji. Główne różnice obrazuje tabela.
Typ nadwozia | Konstrukcja | Wielkość | Napęd | Przeznaczenie |
Crossover | Bazująca na hatchbacku | Segment B lub C | Najczęściej na przednią oś | Miasto i trasa |
SUV | Stworzona od podstaw, łącząca cechy aut osobowych i terenowych | Od segmentu C po duże modele premium | Napęd 4x4 (chociaż mogą występować warianty z napędem przednim lub tylnym) | Miasto, trasa, teren |
Crossover to de facto miejski samochód, który zapewnia wysoką pozycję za kierownicą i więcej miejsca w środku niż standardowy kompakt. Jego właściwości przewozowe i terenowe są nieco większe niż w zwykłej osobówce. Napęd 4x4 jest rzadkością. W jeździe po szutrowych drogach może ewentualnie pomóc system elektroniczny, ale zazwyczaj typowymi przeszkodami dla crossoverów są krawężniki i progi zwalniające.
SUV-y najczęściej są większe w stosunku do crossoverów. Mogą służyć do przewozu sprzętu sportowego czy ciągnięcia dużej przyczepy. Dobrze sprawdzą się poza utartymi szlakami, a przy tym są dużo wygodniejsze od typowych terenówek.
Słowo „sport” z określenia „samochód sportowo-użytkowy” często odnosi się po prostu do aktywności użytkownika, a nie parametrów. SUV ma być pojazdem dla osób, które lubią podróżować, wyjeżdżać na kempingi, uprawiać surfing, jeździć na snowboardzie czy rowerze.
Z tego powodu wiele modeli jest bardziej użytkowych niż prawdziwie sportowych. Dostępne są jednak SUV-y, które łączą praktyczność z dobrymi osiągami.
Przykładowo – kompaktowy SUV Jaguar E-PACE ma bagażnik o pojemności 601 l (w standardzie DIN; VDA – 494 l), składaną tylną kanapę w proporcjach 40:20:40 i wyjątkową jak na swoją klasę szerokość przestrzeni bagażowej – 1311 mm. Auto może holować przyczepę o masie do 1800 kg.
Pojemność bagażnika modelu Jaguar F-PACE to aż 793 l (DIN; VDA – 613 l)*. Można ją powiększyć do nawet 1842 l (DIN; VDA – 1440 l). Po złożeniu tylnych oparć do auta zmieści się np. deska do kitesurfingu. Maksymalna masa holowanej przyczepy to 2400 kg. Jaguar F-PACE może więc służyć do ciągnięcia np. przyczepy kempingowej czy przyczepy z końmi.
Jaguar I-PACE, z racji tego, że od początku był projektowany jako SUV elektryczny, ma wyjątkowo przestronne wnętrze. Znajdujące się przy osiach silniki zajmują mało przestrzeni, a osiea są szeroko rozstawione. Dzięki temu można było przesunąć przednie fotele ku przodowi, co przekłada się na większą ilość miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu.
Model | Moc | Maksymalny moment obrotowy | Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | Prędkość maksymalna |
Jaguar E-PACE 300 Sport | 300 KM | 400 Nm | Od 6,9 s | 241 km/h |
Jaguar F-PACE SVR | 550 KM | 700 Nm | Od 4 s | 284 km/h |
Jaguar I-PACE | 400 KM | 696 Nm | 4,8 s | 200 km/h |