Crossover a SUV – różnice i podobieństwa

Crossover a SUV – różnice i podobieństwa

Modele crossover i SUV z pozoru są do siebie podobne. Oba typy samochodów mają wysokie nadwozia i większy w stosunku do klasycznych osobówek prześwit. Crossovery to jednak auta głównie do miasta, podwyższone auta segmentu B lub C z napędem przednim. SUV-y są bardziej uniwersalne i mają geny terenówek, w tym napęd 4x4. Dowiedz się, czym dokładnie się różni SUV od crossovera.

Czym jest crossover?

Angielskie słowo crossover to dosłownie „krzyżówka”. W kulturze popularnej tego określenie używa się w przypadku łączenia odmiennych stylów muzycznych w jednym utworze czy filmu, w którym spotykają się bohaterowie różnych franczyz.

W motoryzacji jest podobnie. Crossover to samochód, który ma cechy aut z różnych segmentów. Pojazd tego typu może być krzyżówką vana z SUV-em, kombi z terenówką, a nawet kabrioletu i SUV-a.

Najpopularniejszy jest jednak miks auta miejskiego lub kompaktowego z pojazdem sportowo-rekreacyjnym, ewentualnie „z nutką” kombi. Charakterystyczne cechy typowego crossovera to:


  • podniesione nadwozie, bazujące na aucie segmentu B lub C,

  • większa przestrzeń w środku w porównaniu z klasycznymi samochodami miejskimi i kompaktowymi,

  • wyższy prześwit niż w osobówce,

  • napęd na przednią oś,

  • przeznaczenie – głównie do miasta i jazdy autostradowej.


Jaguar F-PACE

Czym jest SUV?

SUV to skrót od Sport Utility Vehicle. Jest to samochód sportowo-użytkowy lub sportowo-rekreacyjny. SUV-y wywodzą się od aut terenowych. Mają uniwersalny charakter. W założeniu są pojazdami dla aktywnych osób, które potrzebują auta zarówno do codziennej jazdy, jak i wyjazdów na wycieczki rowerowe czy wypady na narty.

SUV charakteryzuje się:

  • wysokim nadwoziem,
  • dużym prześwitem,
  • przestronną kabiną,
  • wysoką pozycją za kierownicą,
  • praktycznością,
  • możliwością wyjazdu w teren.

Crossover a SUV – czym się różnią?

Chociaż crossover i SUV mają wspólne cechy, to jednak ich przeznaczenie jest inne. Wynika to m.in. z wielkości i konstrukcji. Główne różnice obrazuje tabela.

Typ nadwozia Konstrukcja Wielkość Napęd Przeznaczenie
Crossover Bazująca na hatchbacku Segment B lub C Najczęściej na przednią oś Miasto i trasa
SUV Stworzona od podstaw, łącząca cechy aut osobowych i terenowych Od segmentu C po duże modele premium Napęd 4x4 (chociaż mogą występować warianty z napędem przednim lub tylnym) Miasto, trasa, teren

Crossover to de facto miejski samochód, który zapewnia wysoką pozycję za kierownicą i więcej miejsca w środku niż standardowy kompakt. Jego właściwości przewozowe i terenowe są nieco większe niż w zwykłej osobówce. Napęd 4x4 jest rzadkością. W jeździe po szutrowych drogach może ewentualnie pomóc system elektroniczny, ale zazwyczaj typowymi przeszkodami dla crossoverów są krawężniki i progi zwalniające.

SUV-y najczęściej są większe w stosunku do crossoverów. Mogą służyć do przewozu sprzętu sportowego czy ciągnięcia dużej przyczepy. Dobrze sprawdzą się poza utartymi szlakami, a przy tym są dużo wygodniejsze od typowych terenówek.

Jaguar F-PACE SVR

Sport i użytkowość – różne interpretacje
SUV-ów

Słowo „sport” z określenia „samochód sportowo-użytkowy” często odnosi się po prostu do aktywności użytkownika, a nie parametrów. SUV ma być pojazdem dla osób, które lubią podróżować, wyjeżdżać na kempingi, uprawiać surfing, jeździć na snowboardzie czy rowerze.

Z tego powodu wiele modeli jest bardziej użytkowych niż prawdziwie sportowych. Dostępne są jednak SUV-y, które łączą praktyczność z dobrymi osiągami.

Przykładowo – kompaktowy SUV Jaguar E-PACE ma bagażnik o pojemności 601 l (w standardzie DIN; VDA – 494 l), składaną tylną kanapę w proporcjach 40:20:40 i wyjątkową jak na swoją klasę szerokość przestrzeni bagażowej – 1311 mm. Auto może holować przyczepę o masie do 1800 kg.

Pojemność bagażnika modelu Jaguar F-PACE to aż 793 l (DIN; VDA – 613 l)*. Można ją powiększyć do nawet 1842 l (DIN; VDA – 1440 l). Po złożeniu tylnych oparć do auta zmieści się np. deska do kitesurfingu. Maksymalna masa holowanej przyczepy to 2400 kg. Jaguar F-PACE może więc służyć do ciągnięcia np. przyczepy kempingowej czy przyczepy z końmi.

Jaguar I-PACE, z racji tego, że od początku był projektowany jako SUV elektryczny, ma wyjątkowo przestronne wnętrze. Znajdujące się przy osiach silniki zajmują mało przestrzeni, a osiea są szeroko rozstawione. Dzięki temu można było przesunąć przednie fotele ku przodowi, co przekłada się na większą ilość miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu.



Jaguar I-PACE może przewieźć od 656 do 1453 l bagażu (DIN; VDA – od 505 do 1163 l). Może też holować przyczepę o masie do 750 kg.

Modele E-PACE, F-PACE i I-PACE są praktyczne, a przy tym mają zacięcie sportowe typowe dla Jaguarów. Cechują się dobrymi osiągami i właściwościami jezdnymi. I-PACE i wersje E-PACE 300 Sport oraz F-PACE SVR to dowód, że „sport” w aucie sportowo-rekreacyjnym nie musi odnosić się tylko do możliwości przewożenia nart i rowerów.

Model Moc Maksymalny moment obrotowy Przyspieszenie od 0 do 100 km/h Prędkość maksymalna
Jaguar E-PACE 300 Sport 300 KM 400 Nm Od 6,9 s 241 km/h
Jaguar F-PACE SVR 550 KM 700 Nm Od 4 s 284 km/h
Jaguar I-PACE 400 KM 696 Nm 4,8 s 200 km/h

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Czym jest crossover?

Czym jest SUV?

SUV vs crossover – co wybrać?

Czy SUV może być zarówno użytkowy, jak i sportowy?

Czym SUV i crossover różnią się od hatchbacka?

Jaka jest różnica w zdolności do jazdy terenowej między SUV-em a crossoverem?
Czy SUV-y są bezpieczniejsze od crossoverów?
Czy SUV-y i crossovery różnią się pod względem przestrzeni bagażowej?