SUV-y marki Jaguar wykraczają swoimi możliwościami ponad to, co oferuje przeważająca większość samochodów w tym nadwoziu. Sportowy SUV od Jaguara cechuje się nie tylko duża mocą, ale również rozwiązaniami wpływającymi na niebywałe możliwości w zakrętach. Poniższe zestawienie sportowych SUVów pozwala na porównanie możliwości poszczególnych modeli i wybór najbardziej dopasowanego rozwiązania.
Spis treści:
1. Jaguar E-PACE – bardziej praktyczny hot hatch
2. Jaguar E-PACE 300 Sport – kompaktowy SUV o zadziornym charakterze
4. Jaguar F-PACE – luksusowy SUV i samochód sportowy w jednym
5.Jaguar F-PACE SVR – supersamochód w nadwoziu SUV
6. Jaguar I-PACE – nowa technologia, nowe możliwości
7. Najczęściej zadawane pytania
7.1 Czym jest SUV i jakie cechy powinien spełniać?
7.2 Dlaczego SUV-y są tak popularne?
7.3 Czy SUV jest bardziej bezpieczny?
7.4 Czy jazda elektrycznym SUV-em może dawać przyjemność prowadzenia auta sportowego?
Jaguar E-PACE to model, który łączy wysokie osiągi, zwinność w ruchu miejskim i praktyczność kompaktowego SUV-a. Dzięki doświadczeniu marki w projektowaniu luksusowych samochodów sportowych E-PACE niezależnie od wersji może zaoferować sportową charakterystykę prowadzenia. Już sam wygląd tego samochodu zwiastuje, że wrażenia płynące z jazdy nim mogą wywołać ciarki na skórze.
Sylwetkę Jaguara E-PACE tworzą smukłe linie i krzywizny sprawiające, że auto wygląda dynamicznie. Wyraźnie zarysowane nadkola podkreślają sportowe możliwości samochodu i stanowią nawiązanie do coupe F-TYPE. Wnętrze modelu E-PACE łączy w sobie przestronność SUV-a, luksusowe wykończenie, oraz innowacyjność samochodu sportowego.
Przestrzeń zapewnia możliwość przewozu sporej ilości bagaży. Wykończenie kokpitu, oprócz doskonałej staranności spasowania i materiałów najwyższej jakości, oferuje wyrafinowany i niepowtarzalny styl. Nowoczesne rozwiązania technologiczne zapewniają natomiast wygodę użytkowania i wsparcie kierowcy w każdej sytuacji.
Podobnie jak w przypadku klasycznych hot hatchy, wisienką na torcie jest najmocniejsza wersja E-PACE 300 Sport. Duża moc i zaawansowany układ przeniesienia napędu pozwalają kierowcy poczuć adrenalinę, z jednoczesnym zachowaniem wygody użytkowania w zatłoczonej metropolii.
Sercem Jaguara E-PACE 300 Sport jest turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik o pojemności 2 litrów. Dzięki mocy wynoszącej 300 KM samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy. Duża moc to jednak nie wszystko. Jej wykorzystanie na krętej drodze ułatwia ekskluzywna cecha wersji 300 Sport – system Active Driveline
Active Driveline 2 to rozwinięcie pierwszego systemu Active Driveline. Aktywny układ przeniesienia napędu zarządza rozdziałem mocy pomiędzy przednią i tylną osią, ale również pomiędzy lewym i prawym kołem tylnym, zapewniając tym samym precyzyjne wektorowanie momentu obrotowego. Dzięki temu samochód cechuje wyjątkowy, tylnonapędowy charakter prowadzenia, ale ze znacznie większą zdolnością szybkiego pokonywania zakrętów.
Przeniesienie mocy dokładnie na to koło, które jest w stanie wykorzystać ją najskuteczniej, zapewnia Jaguarowi E-PACE 300 Sport wręcz fenomenalne właściwości jezdne. Uzyskana w ten sposób zwinność w zakrętach pozwala podążać dokładnie tą ścieżką, którą wytyczają ręce kierowcy poprzez ruchy kierownicy. System Active Driveline 2 zapewnia:
Aby w pełni zobrazować możliwości Jaguara F-PACE – flagowego SUV-a marki, należy zacząć od przedstawienia modelu F-TYPE. Jaguar F-Type to samochód sportowy, który jest dumą producenta. Moc sięgająca 575 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy i prędkość maksymalna wynosząca 300 km/h – te liczby najlepiej obrazują, co może zaoferować Jaguar F-TYPE w najmocniejszej wersji.
Jaguar F-PACE wykorzystuje wiele rozwiązań zastosowanych w modelu F-TYPE – od akcentów stylistycznych po nowoczesne rozwiązania napędu. Dzięki temu może zapewnić tak wysokie osiągi w masywnym nadwoziu SUV-a. Wygląd modelu F-PACE – przesunięta ku tyłowi kabina, tylne lampy ze wzorem szykany, mocno zarysowane tylne nadkola – każdy element karoserii jest świadectwem niezrównanych możliwości jezdnych.
Zwężająca się ku górze linia dachu i ścięty tył podkreślają dynamikę nadwozia, które kryje w sobie luksusowe wnętrze. Kokpit Jaguara F-PACE łączy w sobie nowoczesne wzornictwo i wyszukane materiały z elementami wykończenia nawiązującymi do tradycji marki. Najwyższa jakość wykończenia przeplata się tu z technologią zapewniającą łatwość wykorzystania mocy w trakcie szybkiej jazdy.
Jaguar F-PACE korzysta z zaawansowanego napędu AWD, który łączy w sobie zwinność napędu na tył z dodatkowym bezpieczeństwem i przyczepnością napędu na wszystkie koła. Umożliwia to system Inteligent Driveline Dynamic, który również jest elementem zaczerpniętym z modelu F-TYPE. Rozwiązanie wykorzystuje czujniki monitorujące położenie przepustnicy i sygnały z układu kierowniczego, aby z wyprzedzeniem przewidzieć poślizg. Dzięki temu może zawczasu przenieść moc z tylnej osi na przednią, zanim jeszcze koła utracą przyczepność.
Innym rozwiązaniem opcjonalnym w modelu F-PACE jest system Adaptive Dynamics. Układ stale monitoruje pozycję kół, ruchy nadwozia, ruchy kierownicy, a także działanie przepustnicy oraz hamulców. Dzięki temu może na bieżąco dopasować parametry zawieszenia do stylu jazdy i warunków drogowych.
Jaguar I-PACE to w pełni elektryczny SUV, który wykorzystuje akumulator o specjalnej konstrukcji. Budowa akumulatora pozwala długotrwale generować wysoką moc, która przekłada się na niebywałe osiągi na drodze. Synchroniczny silnik elektryczny Jaguara I-PACE wykorzystuje magnesy trwałe oraz pakietowe ogniwa litowo-jonowe. Ta sama technologia jest wykorzystywana w Jaguarze I-TYPE, który bierze udział w wyścigach Formuła E.
Zastosowanie technologii pakietowej pozwoliło osiągnąć duże zagęszczenie ogniw, przy jednoczesnym ograniczeniu rozmiaru akumulatorów, których pojemność wynosi 90 kWh. Dzięki temu Jaguar I-PACE dysponuje zasięgiem nawet do 470 km wg WLTP, a akumulator nie zajmuje aż tak dużo miejsca, jak w przypadku ogniw pryzmatycznych czy cylindrycznych.
Konstrukcja akumulatora pozwoliła uniknąć wad pozostałych rozwiązań. Ogniwa cylindryczne, z uwagi na swój kształt przypominający baterie paluszki, nie wypełniają całkowicie przestrzeni w akumulatorach, marnując tym samym sporo miejsca. Ogniwa pryzmatyczne mają z kolei spory rozmiar i mniejszą skuteczność w odprowadzaniu ciepła.
Jaguar I-PACE wykorzystuje dwa silniki elektryczne, każdy z nich odpowiada za napęd jednej osi samochodu. Ich łączna moc wynosi 400 KM, a moment obrotowy to aż 696 Nm. W rezultacie samochód wykorzystuje napęd na wszystkie koła, który może przekazać na asfalt moc i moment obrotowy natychmiast po wciśnięciu pedału gazu.
Obecność akumulatorów pozwoliła ulokować środek ciężkości Jaguara I-PACE bardzo nisko. Przekłada się to na poprawę zachowania samochodu w zakrętach. Pomimo wysokiej sylwetki, jest on mniej podatny na przechyły niż niskie sportowe samochody benzynowe. Jaguar I-PACE od początku był projektowany jako pojazd elektryczny. Opracowywanie modelu nie było zatem obarczone kompromisami, koniecznymi podczas dostosowywania auta spalinowego do napędu elektrycznego.