Coupé to typ nadwozia kojarzony głównie z autami sportowymi. Sedan to z kolei elegancka karoseria, najczęściej 4-drzwiowa, typowa dla limuzyn. W teorii są to dwa różne typy nadwozia. W praktyce coupé może być sedanem, a sedan może mieć cechy coupé. Sprawdź, co dokładnie charakteryzuje oba rodzaje karoserii. Dowiedz się, jaka jest różnica między coupé a sedanem.
Spis treści:
1. Czym jest nadwozie coupé?
2. Czym jest sedan?
3. Coupé a sedan – czym się różnią?
4. Sportowy sedan oraz szybkie i komfortowe coupé
5. Najczęściej zadawane pytania
5.1 Czym jest coupé?
5.2 Czym jest sedan?
5.3 Coupé vs sedan – co wybrać?
5.4 Czym coupé i sedan różnią się od hatchbacka?
5.5 Jakie są zalety klapy bagażnika niepołączonej z tylną szybą?
Słowo coupé pochodzi z języka francuskiego. Dosłownie oznacza „cięcie” lub „krojenie”. Przed erą motoryzacji nazwą coupé określano karetę miejską dla 2 osób. Ten typ pojazdu był „uciętą” wersją karety 4-osobowej, czyli tzw. berliny.
Zdefiniowanie, czym jest nadwozie coupé, nie jest tak łatwe jak w przypadku vana czy kombi. Nie jest to bowiem karoseria, która np. ma zawsze dwie bryły czy konkretną liczbę miejsc siedzących. Można jednak wyróżnić charakterystyczne cechy coupé. Jest to samochód:
Tak samo jak coupé, również sedan wywodzi się od dawnych środków transportu. Nazwa pochodzi od łacińskiego słowa sedere, czyli „siedzieć”. Dawniej sedanem zwany był rodzaj lektyki. Inna nazwy tego typu nadwozia to przytoczona już wcześniej berlina (pochodząca od karocy) i notchback (od angielskich słów notch i back, czyli „stopień” i „tył”).
Sedan to klasyczna bryła. Jest to nadwozie zarówno eleganckie, ale stworzone z myślą o przewozie do 5 osób oraz bagaży.
Typowy sedan charakteryzuje się:
Granice między typami nadwozi są płynne. Przykładowo – dawniej i przez długi okres (od lat 50. do 80. XX w.) popularne były dwudrzwiowe sedany. Były to często samochody rodzinne lub reprezentacyjne. Nie oznaczało to jednak, że były to coupé. Z drugiej strony w XXI w. popularność zyskały tzw. czterodrzwiowe coupé. De facto są to sedany z opływową linią i krótko ściętym tyłem. Cechy coupé nadaje się także pojazdom typu SUV.
Trzymając się bardziej tradycyjnego podziału, różnice na linii sedan a coupé przedstawiają się następująco.
Typ nadwozia | Liczba drzwi | Liczba miejsc | Karoseria | Charakter |
Sedan | 4 | 4-5 | Trójbryłowa | Elegancki, komfortowy |
Coupé | 3 (2 drzwi + pokrywa bagażnika) | 2 + 2 | Dwu- lub trójbryłowa | Sportowy |
Współcześnie trudno powiązać typ karoserii z charakterem auta. Sedan jest jednym z najlepszych przykładów. Tradycyjnie samochód o takim nadwoziu to bowiem pojazd o stonowanej stylistyce, mający zapewnić przede wszystkim komfort, a nie dostarczać emocji. Obecnie, jeżeli kierowca szuka praktycznego i eleganckiego auta, które ma osiągi coupé, może zdecydować się na sportowego sedana.
Przykładem jest Jaguar XE. Nisko poprowadzona linia dachu, krótki tył czy duże wloty powietrza podkreślają dynamiczny charakter limuzyny. XE sprawdzi się jako samochód do długich podróży, ale też do pokonywania górskich serpentyn. Precyzja prowadzenia to zasługa przedniego zawieszenia double wishbone i tylnego Integral Link, a także technologii inteligentnego wektorowania momentu napędowego Torque Vectoring. Zawieszenie XE zostało zestrojone tak, by pewnością prowadzenia dorównywał on modelom stricte sportowym.
Jaguar XE ma świetne osiągi. W gamie znajdują się 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 250 lub 300 KM oraz wysokoprężny z technologią mild hybrid generujący 204 KM. XE, mimo sportowego charakteru, jest samochodem, którym można wygodnie podróżować w obu rzędach siedzeń. Fotele mogą być opcjonalnie obszyte skórą Windsor. Podróż uprzyjemniają m.in. system audio Meridian (do 16 głośników, subwoofer, wzmacniacz 650 W) oraz system multimedialny Pivi z bezprzewodowym Apple CarPlay i Android Auto.
We współczesnej motoryzacji jest jednak miejsce na klasykę. Jaguar F-TYPE to nowoczesne coupé, które jest spadkobiercą klasycznego modelu E-Type. Co ciekawe, piękna bryła z długą maską, odsuniętą do tyłu kabiną i mocno opadającą linią dachu to dzieło m.in. polskiego projektanta.
Jaguar F-TYPE może mieć tradycyjny dla coupé napęd na tył lub na wszystkie koła AWD. Pod maską może pracować 2-litrowy silnik benzynowy turbo o mocy 300 KM. Samochód może być też napędzany jednostką, która powoduje szybsze bicie serca u fanów motoryzacji – 5-litrowym, doładowanym kompresorem motorem V8 o mocy 450 lub 575 KM.
Jaguar F-TYPE może przy tym konkurować pod względem luksusu z sedanami. Ergonomiczna kabina jest inspirowana kokpitami myśliwców. W skład wyposażenia wchodzą udogodnienia znane z limuzyn, w tym wysokiej jakości system audio, szlachetne skórzane i zamszowe wykończenia, podgrzewana kierownica czy czujnik jakości powietrza oraz wiele pięknie dopracowanych detali.