Układ przeniesienia napędu tworzą podzespoły, które uczestniczą w przekazywaniu energii z silnika na koła samochodu. Wyróżnia się ich trzy główne rodzaje: na przednie koła (FWD – Front Wheel Drive), na tylne koła (RWD – Rear Wheel Drive) oraz na wszystkie koła (AWD/4WD – All/Four Wheel Drive). Sposób przeniesienia napędu przekłada się na charakterystykę prowadzenia pojazdu i jego zachowanie na drodze. Jak zbudowane są poszczególne rodzaje układu przeniesienia napędu i co je odróżnia?
Spis treści:
1. Rodzaje układów przeniesienia napędu
1.1 Układ przeniesienia napędu na przednią oś – najprostsze rozwiązanie do samochodów o małej i średniej mocy
1.2 Układ przeniesienia napędu na tylną oś – najbardziej sportowy typ układu napędowego
1.3 Układ przeniesienia napędu na cztery koła – najbardziej złożony w budowie i najskuteczniejszy na śliskich nawierzchniach
2. Układy przeniesienia napędu w samochodach Jaguar
3. Najczęściej zadawane pytania
3.1 Jakie są funkcje układu przeniesienia napędu?
3.2 Z czego składa się układ przeniesienia napędu?
3.3 Dlaczego w układach przeniesienia napędu konieczne jest stosowanie mechanizmów różnicowych osi napędowej?
3.4 Jak działa sprzęgło wiskotyczne?
3.5 Czym jest moment obrotowy?
Układy przeniesienia napędu do samochodów Jaguar są konstruowane tak, aby każdy pokonany kilometr zapewniał czystą satysfakcję z jazdy. Na szczególną uwagę zasługują automatycznie dołączane układy AWD, które są dostępne w każdym z oferowanych modeli. W rezultacie również rodzinne SUV-y Jaguara – E-PACE, F-PACE oraz I-PACE – są w stanie zapewnić przyjemną charakterystykę prowadzenia z nutką nadsterowności, zachowując przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa.
Luksusowe limuzyny oraz samochody sportowe Jaguar – XE, XF, F-TYPE – są oferowane także w wersjach z układem przeniesienia napędu wyłącznie na tylne koła. Dzięki temu mogą dostarczać prawdziwie sportowe doznania, łącząc tym samym prestiż i elegancję z możliwością niczym nieskrępowanej jazdy na torach wyścigowych.